تاثیر مثبت بازیهای ویدیویی خوب بر روی کودکان

تاثیر مثبت بازی های ویدئویی خوب بر روی کودکان 

اگرچه بازی‌های ویدئویی و گیم های مختلف خشن یا نامناسب می‌تواند اثرات منفی بر کودکان و ذهن آن‌ها بگذارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بازی‌های ویدئویی به طور کلی اثرات مثبتی بر رشد شناختی و اجتماعی افراد دارد.

همچنین از بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی برای کاهش آلام و رنج‌ها هم استفاده می‌شود

بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند به بچه‌های بیمار کمک کند و درد و ناراحتی‌شان را کاهش دهد. در برخی بیمارستان‌های دنیا، محلی را برای انجام دادن بازی‌های رایانه‌ای در بخش کودکان سرطانی یا کودکان مبتلا به تالاسمی و هموفیلی اختصاص می‌دهند تا این کودکان ساعت‌هایی را با این بازی‌ها سرگرم شوند و درد و ناراحتی بیماری‌شان را فراموش کنند.

تاثیر بازی های ویدیویی بر مغز

پروفسور گریفیس، استاد دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: «انجام دادن بازی‌های رایانه‌ای مناسب می‌تواند بچه‌های خجالتی را از پیله خودشان خارج کند و از آن‌ها، بچه‌هایی اجتماعی بسازد.» البته به گفته پروفسور گریفیس، اگر بازی‌های رایانه‌ای به صورت دسته جمعی انجام شوند، بیشتر و بهتر می‌توانند روی کودکان تأثیر بگذارند.

یکی دیگر از فواید انجام دادن بازی‌های رایانه‌ای برای بچه‌ها این است که آن‌ها می‌توانند مهارت استفاده هم‌زمان از دست‌ها و چشم‌هایشان را پیدا کنند. این مهارت می‌تواند در آینده شغلی بسیاری از بچه‌ها به دردشان بخورد.

بازی‌های رایانه‌ای بر قدرت تصمیم گیری کودکان هم اثر مثبت دارد. این بازی‌ها می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا یاد بگیرند چطور روی پای خودشان بایستند و در موقعیت‌های حساس زندگی، تصمیم‌های درست و عاقلانه‌ای بگیرن

مسئولیت پذیری، بهبود خلاقیت و بهبود مهارت تصمیم گیری از مهم ترین تاثیرات مثبت بازی های ویدئویی بر مغز مخاطبین آن است

بچه‌هایی که همیشه تا مراحل نهایی بازی‌های رایانه‌ای پیش می‌روند و برنده می‌شوند، می‌توانند در آینده هم موقعیت شغلی بهتر یا همسر مناسبی برای خودشان انتخاب کنند.

انجام دادن بازی‌های رایانه‌ای به صورت گروهی باعث می‌شود بچه‌ها نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت کنند و همین حس مسئولیت را هم در آینده شغلی و زندگی خانوادگی‌شان همراه داشته باشند.

همچنین یکی از مهم‌ترین فواید چنین بازی‌هایی این است که حس خلاقیت بچه‌ها شکوفا می‌شود. آمارها نشان می‌دهد بسیاری از بچه‌ها با انجام دادن یا حتی دیدن بازی‌های رایانه‌ای، به کارهایی مانند طراحی گرافیک یا برنامه نویسی روی می‌آورند و همین اقدام‌ها می‌تواند قدرت خلاقیت آن‌ها را تا حد زیادی بالا ببرد.